Brand, magyarul márka, olyan név, fogalom, jel, szimbólum, amely az eladót vagy az eladandó terméket, szolgáltatást azonosítja, illetve azokat piaci versenytársaitól megkülönbözteti.
A márka vagy brand a mai piaci környezet alapelemévé vált. A cégek számára nem elég az, ha jó terméket gyártanak vagy jó szolgáltatást kínálnak és van hozzá egy jó üzleti tervük. Nem elég az, ha az emberek tudnak, hallanak ezekről vagy igénybe veszik ezeket. Mert a megnövekedett információáradatban a sok gyártó vagy szolgáltató közül csupán egyike marad a piac szereplőinek, ha a brand elmosódik az emberek fejében. A vásárlók tudatába beköltöztek a multik, akik nagyok, más értékesítési számokkal dolgozzák meg a piacaikat, ami a helyi cégeknek nehézséget okoz. A vásárlók maximum 5-6 márkát képesek megjegyezni egy adott termék kategóriában, ezekért a pozíciókért kell megharcolni a piacon, hogy az emberek fejében minél előrébb legyenek a választás pillanatában.
A brandépítés lényege az, hogy azt a folyamatot segítse, amikor a vásárlók megkülönböztetik az adott terméket vagy szolgáltatást a konkurenciájától. A verseny miatt ez azért lényeges, mert ha a vevők nem tudnak különbséget tenni, akkor a döntéseiket csak az árak alapján hozzák meg, nem a termék vagy szolgáltatás minősége vagy szükségessége miatt.
A jó brand csak annyit ígér, amennyit meg is tud tartani
A multiktól tanulni kell, nem bűn azokat a technikákat elsajátítatni, amelyeket ők használnak, csak azokat át kell ültetni a helyi cégek pénzügyi és személyi erőforrásaihoz mérten. Azt a veszélyt viszont kerülni kell, hogy a marketing annyira felfújja a léggömböt, hogy a vállalkozás nem tudja megtölteni kellő tartalommal. Éppen ezért a jó brand csak annyit ígér, amennyit meg is tud tartani. Nem szabad abba a hibába esni, hogy a terméket vagy szolgáltatást csak ügyesen becsomagoljuk arra gondolva, hogy így mindent el lehet adni. A jó brand csak olyat ígérhet, amit a vásárló meg is kap, vagy a vállalkozás be is tudja tartani az ígért szolgáltatási színvonalat. Mert ha ez nem így van, akkor jön a csalódás, aminek következtében a vásárló elfordul a terméktől vagy szolgáltatástól, és ha egyszer elfordult, soha többé nem fordul felé vissza. Nem szabad, hogy az adott brandtől többet várjanak, mint amennyit tartósan és folyamatosan adni képes. Azt várják, amit adni tud.
A brandet fejleszteni kell
A brandépítés feladata, hogy választásra bírja a vásárlót, megtalálja azt a szűk érzelmi és értelmi utat, ami alapján a vásárló kiválasztja azt a termékek vagy szolgáltatások közül. Ha megtörténik az egymásra találás a vevő és a termék között, onnantól már a terméké a szerep, hogy meg is tartsa a vásárlót.
A legjobb termék az, ami a fogyasztói igényekre épül. De a piaci tülekedésben nem elég az, ha csupán terméket gyártunk, hanem brandet kell fejleszteni. A kettő legnagyobb különbsége az, hogy míg a terméket el kell adni, addig márkát megvásárolják az emberek. A termékek jó esetben fogyasztói igényekre válaszolnak, a márkát viszont akarják.