Ebben a kínai közmondásban minden benne van, ami miatt stratégiát kell alkotni. A stratégiai gondolkodás három kérdést boncol: milyen a vállalat vagy szervezet jelenlegi helyzete, hova akarunk eljutni és hogyan jutunk el oda?
Stratégia nélkül olyanná válunk, mint az a hajó, amelynek nincs kormánya és körbe-körbe jár.
A stratégiai tervezési folyamat előnye, hogy tisztázza a célokat, megfogalmazza az üzletpolitikát, előírja a teljesítési követelményeket és javítja a belső működést. A rövid távú terv meghatározza a vállalkozás vagy szervezet helyzetét, a célokat, a stratégiát, a cselekvési programot, a költségvetést és az ellenőrzés időpontjait és módszereit. A hosszú távú terv ezek mellett meghatározza a vállalkozás vagy szervezet környezetét és az elkövetkező évekre vonatkozó stratégiáját is.
A vállalatok életében a marketingvezetők a stratégiai tervezés legfontosabb résztvevői. Vezető szerepet játszanak a vállalkozás küldetésének meghatározásában, a környezeti feltételek, a konkurencia és a vállalkozást befolyásoló egyéb körülmények elemzésében, a célok és stratégiák kialakításában valamint a termékekre, a piacokra, az elosztásra és a minőségre vonatkozó üzleti stratégiák kidolgozásában. Feladatuk mindazoknak a programoknak és működési terveknek a kifejlesztése is, amelyek a stratégiai tervhez és annak megvalósításához szorosan kapcsolódnak.
A stratégiai marketingtervezés sikerének alapja annak folyamata
- A vállalkozás küldetésének meghatározása
- Helyzetelemzés, azaz a külső és belső tényezők vizsgálata
- Célok megfogalmazása
- A piaci szegmensek kiválasztása
- Költségvetés meghatározása
- Marketingprogramok kidolgozása és pozicionálás
- Értékelés és ellenőrzés
- Következtetések
- Szükség esetén stratégiaváltás
Még a jó stratégián is változtatni kell, ha annak oka van
Egy adott stratégia szükség esetén változhat. Nem szükségszerű oly mértékben beleszeretni a vállalkozás saját maga által eltervezett stratégiájába, hogy abba bele kell ragadni, ha az nem működik, változtatni kell. Nem a rosszul eltervezett stratégia okozza a bajt, hanem ha azon nem tudnak kellő időben változtatni és nem tudnak új irányba váltani. A marketingvezetők belülről nem mindig látják tisztán vállalataik stratégiai problémáit, szükség van külső kontrollra és támogatásra, leginkább akkor, ha hosszú évek óta vezetik az adott vállalat marketingkommunikációs területét.
- Változó piaci feltételek
- A versenytársak új lépései
- Új technológiák
- Változó fogyasztói igények
- Politikai és jogi változások
- Új lehetőségek megjelenése
- Pillanatnyi válsághelyzet