Kinek van szüksége személyes márkára?
A personal branding a személyes márka kiépítésében ad segítséget vállalati vezetőknek, menedzsereknek, közszereplőknek és mindazoknak, akik munkájuk során megnyilvánulnak a külvilág felé, vagy akik iránt a külvilág érdeklődést mutat. A personal branding segítségével hatásosabban érhetik el céljaikat az üzleti, a szakmai és társadalmi tevékenységük során mindazok a személyek, akik minden helyzetben a megfelelő módon kommunikálnak, akikről kialakult egy pozitív kép, akikről eszébe jut az embereknek egy hozzájuk köthető jó sztori, akiknek a neve mögött nem egy személy, hanem egy személyiség van.
Amikor személyes márkáról van szó, akkor a legtöbben csak a nyilvános szereplésekre gondolnak, azaz a sajtótájékoztatókra, televíziós szereplésekre, konferenciákra és más nyilvános megnyilvánulásokra. Pedig a személyes márka kialakítása nem csak a nyilvános szereplések alkalmával jelent többletet, hanem a vállalaton, az intézményen vagy bármely szervezeten belüli és az ügyfelek felé történő kommunikáció során is.
Miért is van szükség személyes márkára?
Először azt kell tisztázni, hogy miért van szüksége az adott személynek a személyes márkára, és csak ezután lehet a megfelelő személyes márkaképet megtalálni. Ha nem tudjuk miért is vágyunk a személyes márka kialakítására, mit akarunk ezzel elérni, akkor inkább hozzá se fogjunk! A kitűzött célok megfogalmazása nélkül nincs értelme a belefektetett munkának és nem is lehet hiteles személyes márkát felépíteni.
A célok megfogalmazása után azt kell tisztázni, hogy milyen célcsoportoknak és milyen helyzetekben lesz szükség arra, hogy használjuk a személyes márkánk erejét. Ha ez jól behatárolható és meghatározott, akkor már csak azt a kérdést kell legyőznünk: „Miért is kell nekem ezzel foglalkozni, amikor annyi fontos dolgom lenne?” – tehetik fel a kérdést a vállalati vezetők, menedzserek, közszereplők. A válasz igen egyszerű: mert personal brand nélkül nehezebben érik el a kitűzött céljaikat, nehezebben jutnak egy szinttel feljebb.
Mi kell a személyes márka kialakításához?
A személyes márka kialakításához elengedhetetlen az önismeret. Önmagunk ismerete, az erősségeink, a gyengeségeink és a fejlődési határaink őszinte megfogalmazása nélkül nem lehet a maximumot kihozni önmagunkból. Ehhez nyilván jó adag elszántságra van szükség, de ha ezeket takargatás nélkül megfogalmaztuk, akkor megvannak az alapok ahhoz, hogy a személyes márkánk hiteles legyen.
A személyes márka kialakításához nem csak annak ismerete a fontos, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkezik és milyenekkel nem az adott személy. Fontosabbnak gondoljuk azt, hogy az adott személy létező tulajdonságait hogyan használja fel és a hiányzó tulajdonságokat mivel és hogyan kompenzálja a róla alkotott kép kialakításban. Tehát nem az a fontos, hogy milyen személyiségjegyekkel rendelkezünk, hanem azt hogyan hasznosíthatjuk a céljaink megvalósításához.
A személyes márkát nem kitalálni, hanem megtalálni kell!
A személyes márkát nem lehet kitalálni, azt csak megtalálni kell! Saját egyedi tulajdonságainkra, tudásunkra, szakmai tapasztalatainkra és saját történeteinkre kell építeni, mert a személyes márka bennünk van. Nem vehetjük kölcsön mások személyazonosságát, csak a saját személyes márkánk lehet hiteles.
A personal brand alapja a nyilatkozás tudománya
Nagyon nehéz mindazok számára kamera, mikrofon előtt viselkedni és nyilatkozni, akiknek a szereplés idegen, valami misztikus nehézséget jelent. Sokéves riporteri pályafutásom alatt tapasztaltam, hogy a vállalatok vezetői, kommunikációs szakemberei és a közéletben szereplő emberek többsége – kevés kivételtől eltekintve – fél, idegenkedik a kamerától, a mikrofontól és általában a média jelenlététől, mert nem tudják, hogyan viselkedjenek és mit nyilatkozzanak. Persze nem azért, mert az adott szakterületükön nem elég jók ehhez, hanem mert nem tudják, hol és hogyan mondják el eredményeiket, hogyan közöljék céljaikat és jövőbeli elképzeléseiket. Nem ismerik, hogy az újságírók, riporterek hogyan végzik a munkájukat, hogyan lehet érdekes, tartalmas nyilatkozatot adni, hogyan lehet és kell jó benyomást kelteni a hallgatóra, a nézőre és a médium olvasójára.
Azt is csak kevesen tudják, hogy másként kell szerepelni és válaszolni más-más műfajú, típusú és más-más napszakokban jelentkező műsorokban, különböző olvasói rétegeknek szóló médiumok számára adott interjúkban. Másként kell egy konferencián, egy sajtótájékoztatón az érdeklődést fenntartani.
A nyilatkozás tudományának elsajátítása ugyanolyan fontos feladat, mint a szakmai ismeretek megszerzése és a kiváló vállalati, szervezeti vagy intézményei eredmények elérése. Főként akkor, ha szereplő vagy közszereplő státuszt tölt be az adott személy, vagy a jövőben kívánja ilyen irányú céljait elérni. De akkor is érdemes ezzel foglalkozni, egyéni konzultációkon részt venni, ha valaki már többször és saját vagy környezete véleménye szerint megfelelően adott interjút, vagy szerepelt sajtótájékoztatón, konferenciákon. Mert lehet, hogy mégsem? Csak önmagával nem tudott kritikus lenni, vagy környezete nem mert őszinte véleményt mondani?
Ezért fontos, hogy időt és energiát áldozzanak a megszólalás és nyilatkozás tudományának elsajátítására, a személyes márka kialakítására.